Leasing operacyjny to zgodnie z ustawodawstwem – usługa. Alternatywą jest leasing finansowy, który zgodnie z przepisami jest dostawą. Ale tutaj skupimy się na tym pierwszym, ponieważ jest znacznie częściej wybierany przez przedsiębiorców. Szacuje się, że nawet 80% wszystkich umów leasingowych w Polsce, to umowy leasingu operacyjnego.
Najbardziej istotne cechy leasingu operacyjnego to:
- Podatek VAT jest doliczany do każdej raty
- Amortyzacji przedmiotu dokonuje leasingodawca
- Niemal wszystkie wydatki związane z przedmiotem leasingu mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (opłata wstępna, raty, wykup, naprawy, paliwo, ubezpieczenie itd)
- Umowa leasingowa powinna trwać co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu. Np. samochód osobowy, który amortyzuje się 20% rocznie, może być leasingowany przez minimum 2 lata. Więcej o stawkach amortyzacji piszę w artykule "Dlaczego nie mogę w moim przypadku skorzystać z leasingu operacyjnego?"
W leasingu operacyjnym możesz, w niektórych przypadkach otrzymać finansowanie nawet na 0% opłaty wstępnej. Jednak w większości przypadków dobrze mieć zabezpieczenie o wartości co najmniej 10% ceny przedmiotu. Ta wartość jest najczęściej wybierana w leasingu samochodów osobowych.
Maksymalna opłata wstępna jest ustalana na poziomie 45%. Może być przydatna, jeśli w danym miesiącu potrzebujesz więcej kosztów. Dodatkowo znacząco poprawia możliwości uzyskania leasingu.
Jeśli dość szybko potrzebujesz więcej kosztów, to stosuje się zabieg, w którym ustawiamy opłatę wstępną na maksymalnym poziomie, a raty 1-3 np. na poziomie 10% każda.
Leasing operacyjny, jest bardzo zbliżony do najmu długoterminowego. Główna różnica poleca na wykupie przedmiotu. W leasingu operacyjnym jest on z góry określony i wpisany w umowę.
W najmie długoterminowym często wykup jest ustalany na koniec i może wynosić nawet tyle, ile wynosi aktualna wartość rynkowa przedmiotu.
Jakie zagrożenia Cię czekają kiedy źle wybierzesz leasing operacyjny?
Minusem leasingu operacyjnego jest kwestia własności. Właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa, która wynajmuje przedmiot Twojej firmie. Co za tym idzie, wszelkie zmiany, ingerencje w przedmiot i znaczące naprawy, powinieneś zgłaszać firmie leasingowej i czekać na ich zgodę.
Zdarza się, że firma leasingowa narzuca ubezpieczenie na dany przedmiot. Na szczęście tę kwestię można negocjować.
Najczęściej trzeba pytać o zgodę na wyjazd auta poza UE.
Maszyny i urządzenia powinny być użytkowane w miejscu wskazanym na protokole odbioru. Na szczęście można przedmiot ubezpieczyć także kiedy przedmiot zmienia swoje miejsce.
Koniecznie zwróć uwagę, jakie są dodatkowe obciążenia np. koszty zmian w specyfikacji auta (hak, gaz) czy koszty związane z przekazaniem mandatów. To samo dotyczy kar umownych za nieprzestrzeganie umowy. Mogą wynosić kilkukrotność wysokości raty.
Może okazać się, że źle dobrałeś okres finansowania i chciałbyś wcześniej zakończyć umowę. Tutaj ograniczeniem będzie stawka amortyzacji przedmiotu. Niektóre przedmioty możesz wykupić dopiero po 4 lub nawet 6 latach.
Dlaczego przed wzięciem leasingu operacyjnego warto skontaktować się z doradcą leasingowym?
Doradca leasingowy to przede wszystkim osoba, która pomaga przedsiębiorcom w uzyskaniu finansowania na prowadzenie działalności w postaci leasingu. Zadaniem doradcy jest w pierwszej kolejności określenie, czy dany przedmiot można w ogóle finansować leasingiem. Następnie doradca leasingowy jest odpowiedzialny za wyszukanie i dopasowanie oferty do potrzeb i możliwości swojego klienta. Doradca leasingowy, w imieniu klienta, negocjuje warunki umowy leasingowej.
Zdaniem doradcy jest również przygotowanie wymaganej dokumentacji, sprawdzenie możliwości finansowych klienta oraz wypełnienie wniosku wraz z klientem. Co doprowadzi do złożenia odpowiedniego wniosku leasingowego. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku najczęściej doradca leasingowy jest odpowiedzialny za podpisanie umowy z klientem, a następnie dostarczenie podpisanej umowy do danej firmy leasingowej.
Doradca leasingowy nie opuszcza klienta po podpisaniu umowy. Pomaga przejść wszystkie etapy, których finałem jest uruchomienie umowy leasingowej, a później wspiera klienta, w razie, kiedy pojawiają się pytania lub problemy w trakcie trwania umowy.
Współpraca z doświadczonym doradcą leasingowym pozwala zaoszczędzić przede wszystkim czas, a na drugim miejscu także pieniądze. Doradca leasingowy podpowie, jak zachować się w razie problemów w trakcie trwania umowy, przestrzeże przed niepotrzebnymi kosztami dodatkowymi, wskaże niekorzystne zapisy umowy leasingowej.
Jak doradca leasingowy może Ci pomóc w sprawie leasingu operacyjnego?
Doradca przede wszystkim podpowie, czy dane aktywo można finansować leasingiem. Jeśli okaże się, że można to doradca powinien zbadać dokładnie potrzeby i możliwości klienta.
Po wstępnej analizie doradca leasingowy powinien wybrać kilka firm, w których warunki będą najkorzystniejsze dla klienta, a procedura stosunkowo najszybsza.
Następnie doradca powinien wraz z klientem wypełnić odpowiedni wniosek leasingowy, zebrać dokumenty finansowe klienta, opisać jak najbardziej szczegółowo działalność klienta oraz zebrać dokumenty związane z przedmiotem zakupu. Dokumenty dotyczące przedmiotu to najczęściej specyfikacja, proforma, czasem zdjęcia lub wyceny rzeczoznawców.
Następnie komplet dokumentów jest składany przed doradcę leasingowego, do firmy leasingowej. Jeśli analityk nie będzie miał wątpliwości, w ciągu kilku dni przekaże informację o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. I wtedy doradca leasingowy może przygotować umowę i umówić się z klientem na jej podpisanie.
Nie zawsze przechodzi to tak szybko i pojawiają się pytania. Tutaj doradca leasingowy jest pośrednikiem między analitykiem a klientem. To wydłuża cały proces, czasem nawet do kilku tygodni. Ale zadaniem doradcy leasingowego jest taka rozmowa z analitykiem, aby ten miał jak najmniej wątpliwości przy udzielaniu zgody na finansowanie.
FAQ:
Co najczęściej bierzemy w leasing operacyjny?
Najczęściej wybieranym przedmiotem leasingu operacyjnego są samochody osobowe. Ale oprócz nich dużą popularnością cieszą się:
- ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy, samochody dostawcze, autobusy
- ciągniki rolnicze, kosiarki, urządzenia rolnicze, harvestery
- urządzenia poligrafuczne, drukarki
- linie produkcyjne,
- komputery i oprogramowanie, telefony, urządzenia RTV, sprzęt nagłośnieniowy
- wyposażenie gabinetu medycznego,
- wyposażenie biura lub kancelarii,
- wózki widłowe,
- maszyny budowlane, koparki,
- sprzęt fitness, sprzęt rehabilitacyjny,
- urządzenia gastronomiczne, ekspresy do kawy
I tak można wymieniać jeszcze długo. W większości przypadków mówimy tutaj zarówno o przedmiotach nowych jak i używanych.
Na czym polega leasing operacyjny?
Leasing operacyjny to zgodnie z ustawodawstwem – usługa. Polega ona na przekazaniu w użytkowanie środka trwałego. W zamian za użytkowanie przedmiotu leasingodawca pobiera opłaty w formie miesięcznych rat, od leasingobiorcy.
Alternatywą jest leasing finansowy, który zgodnie z przepisami jest dostawą. Ale tutaj skupimy się na tym pierwszym, ponieważ jest znacznie częściej wybierany przez przedsiębiorców. Szacuje się, że nawet 80% wszystkich umów leasingowych w Polsce, to umowy leasingu operacyjnego.
Najbardziej istotne cechy leasingu operacyjnego to:
1. Podatek VAT jest doliczany do każdej raty
2. Amortyzacji przedmiotu dokonuje leasingodawca
3. Niemal wszystkie wydatki związane z przedmiotem leasingu mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (opłata wstępna, raty, wykup, naprawy, paliwo, ubezpieczenie itd)
4. Umowa leasingowa powinna trwać co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu. Np. samochód osobowy, który amortyzuje się 20% rocznie, może być leasingowany przez minimum 2 lata. Więcej o stawkach amortyzacji piszę w artykule "Dlaczego nie mogę w moim przypadku skorzystać z leasingu operacyjnego?"
W leasingu operacyjnym możesz, w niektórych przypadkach otrzymać finansowanie nawet na 0% opłaty wstępnej. Jednak w większości przypadków dobrze mieć zabezpieczenie o wartości co najmniej 10% ceny przedmiotu. Ta wartość jest najczęściej wybierana w leasingu samochodów osobowych.
Maksymalna opłata wstępna jest ustalana na poziomie 45%. Może być przydatna, jeśli w danym miesiącu potrzebujesz więcej kosztów. Dodatkowo znacząco poprawia możliwości uzyskania leasingu.
Jeśli dość szybko potrzebujesz więcej kosztów, to stosuje się zabieg, w którym ustawiamy opłatę wstępną na maksymalnym poziomie, a raty 1-3 np. na poziomie 10% każda.
Leasing operacyjny, jest bardzo zbliżony do najmu długoterminowego. Główna różnica poleca na wykupie przedmiotu. W leasingu operacyjnym jest on z góry określony i wpisany w umowę.
W najmie długoterminowym często wykup jest ustalany na koniec i może wynosić nawet tyle, ile wynosi aktualna wartość rynkowa przedmiotu.
Jakie warunki musi spełnić leasing operacyjny?
Leasing operacyjny przede wszystkim opiera się na przedmiocie. A dokładnie na formie sprzedaży przedmiotu. Podstawą jest sprawdzenie, czy dane aktywo można w ogóle finansować. Jeśli odpowiedź jest pozytywna, to dla leasingu operacyjnego, aktywo powinno być sprzedawane ze stawką VAT 23%. Jeśli mamy inną stawkę VAT, to powinniśmy zastosować leasing finansowy lub pożyczkę.
Kolejna istotna sprawa to amortyzacja przedmiotu. Aby umowa została zakończona, musi trwać co najmniej tyle, ile trwa 40% normatywnego okresu amortyzacji aktywa. Dla przykładu samochód, który amortyzuje się 20% w skali roku, może najwcześniej zostać spłacony po 2 latach trwania umowy leasingowej w leasingu operacyjnym. Linia produkcyjna, której amortyzacja wynosi 10%, może najwcześniej być wykupiona po 4 latach itd.
Kolejny istotny aspekt to wykup przedmiotu leasingu.
Co do zasady, po zakończeniu umowy leasingowej, należy opłacić ratę wykupową. Nie ma obowiązku wykupu przedmiotu po zakończeniu umowy, ale w momencie, kiedy tego nie zrobimy, przedmiot leasingu trafia na plac poleasingowy i czeka na nowego kupca.
Umowa będzie zakończona dopiero w momencie, kiedy przedmiot zostanie sprzedany. Jeśli sprzedaż odbędzie się po niższej cenie niż kwota, która pozostała do spłaty umowy, leasingodawca może obciążyć Cię kosztami. Chodzi o to, że leasingodawca ma prawo uzyskać pełną kwotę, jaka była określona w umowie leasingu.
Generalnie lepiej wykupić przedmiot i sprzedać go dalej na własną rękę.
zwiń <<