Leasing jachtu – na czym polega i czego może dotyczyć?
Leasing jachtu tylko z pozoru wydaje się nietypowym leasingiem. Jest on w Polsce coraz bardziej popularny, choć nie tak bardzo, jak w Holandii czy w krajach leżących nad Morzem Śródziemnym. Pozwala on zaś sfinansować zakup zarówno motorówek, jak i większych jednostek pływających. O tym, czym jest leasing jachtu, dowiesz się w pigułce z artykułu – o szczegóły pytaj doradcę leasingowego Łukasza Kiełka m.in. w ramach konsultacji leasingowych online!
Leasing jachtu w pigułce
Leasing jachtu to w branży lasingowej często ogólne określenie leasingu jednostek pływających, a więc leasingu dla branży motorowodnej (śródlądowej i morskiej). Może on zatem dotyczyć leasingu skuterów wodnych, leasingu żaglówek, leasingu houseboatów, leasingu motorówek czy też właśnie leasingu jachtów; a więc wszelkiego sprzętu wodnego o sporej wartości.
Warto wiedzieć, że opcji finansowania sprzętu wodnego jest wiele. Inwestorzy mogą wybrać:
- Leasing operacyjny
- Leasing finansowy
- Pożyczkę leasingową
60% klientów doradcy leasingowego Łukasza Kiełka wybiera pożyczkę leasingową przy chęci finansowania sprzętu wodnego!
Na co możesz liczyć w leasingu jachtu?
Leasing jachtu może mieć formę zarówno leasingu operacyjnego, jak i leasingu finansowego. Okres jego trwania – a także inne warunki leasingu – zależą od indywidualnych, często wynegocjowanych przez doradcę leasingowego warunków, ale na ogół trwa od 24 do 84 miesięcy. Jeśli chodzi o walutę, ze względu na dostawę jednostek pływających często od zagranicznych sprzedawców, leasing może być dostępny nie tylko w złotówkach, ale i w dolarach amerykańskich czy euro.
Analizując oferty firm leasingowych w Polsce, które obsługują branżę motorowodną, liczyć się trzeba z koniecznością uiszczenia opłaty wstępnej w granicach 5%-45%. Elastyczność dotyczy zaś rat leasingu jachtu – mowa o ratach równych, ratach degresywnych lub o ratach według harmonogramów sezonowych. Oferty leasingowe na jachty i inne jednostki pływające uwzględniają zwykle atrakcyjne warunki ubezpieczenia.
Wycena leasingu jachtu: wsparcie niezależnego doradcy leasingowego!
Przy leasingu jachtu firmy leasingowe współpracują często z biegłym sądowym specjalizującym się w zakresie wyceny maszyn i urządzeń. Dzięki temu klienci mogą być pewni profesjonalnej wyceny. O pomoc warto jednak prosić niezależnych doradców leasingowych, którzy pomagają przejść przez całą procedurę, wskazując ewentualne „pułapki” w umowach, niekorzystne ich zapisy czy rozwiązania niekoniecznie dobrze pasujące do możliwości klienta bądź profilu prowadzonej przez niego działalności (np. pod kątem podatkowym).
Dlaczego warto leasingować jachty?
Leasingowaniem jachtów i innych jednostek pływających najczęściej zainteresowane są zamożne osoby prowadzące działalności gospodarcze, a w ten sposób podnoszące swój prestiż wraz z jednoczesnym optymalizowaniem podatków. Różnych form finansowania łodzi szukają także wypożyczalnie jachtów, mariny oraz przedsiębiorstwa oferujące różnego rodzaju wycieczki po wodach morskich lub śródlądowych. Dlaczego jednak opcja leasingu jest korzystna m.in. dla firm zajmujących się czarterem jachtów?
Podobnie jak w przypadku leasingu samochodów czy wyposażenia biurowego, taka forma finansowania pozwala na dokonywanie zakupów bez wysokiego wkładu własnego. Ponadto leasingobiorcy liczyć mogą na małą ilość formalność oraz uproszczony pakiet dokumentów potrzebny do leasingu. Tym samym leasing jachtu jest znacznie prostszy niż jego kredytowanie. Podkreślić przy tym trzeba, że w przypadku wyboru leasingu operacyjnego firma nie obniży swojej zdolności kredytowej, ponieważ wydatki poniesione na leasing zostaną ujęte w kosztach prowadzonej działalności. Tu rodzi się kolejna zaleta leasingu – pozwala on obniżyć podatki, znacznie optymalizując podstawę opodatkowania. Dlaczego jeszcze warto leasingować jachty?
Leasing dla branży motorowodnej można zorganizować nawet w kilka czy też kilkanaście dni. Oprócz tego umowy leasingowe w wielu przypadkach pozwalają na dopasowanie wysokości raty do sezonowości biznesu. Firmy udzielające leasingu na jachty często współpracują też z różnymi podmiotami z branży, gwarantując leasingobiorcom różnego rodzaju rabaty czy udogodnienia. Oto dwa popularne przykłady:
- Nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty w marinach, czyli gwarancja obniżonych kosztów utrzymania jachtu, w tym zapewnienia mu bezpiecznego miejsca do cumowania.
- Kilkudziesięcioprocentowe rabaty u dealerów z branży motorowodnej na dodatkowy sprzęt, wyposażenie jachtów i inne gadżety uatrakcyjniające żeglowanie czy prowadzenie wodnego biznesu.
Czego może dotyczyć leasing dla branży motorowodnej?
Coraz więcej firm leasingowych otwartych jest na udzielanie leasingu dla branży motorowodnej. Warto przy tym podkreślić, że leasingodawcy nie tylko zapewniają finansowanie jachtów żaglowych i motorowych, ale także innych rodzajów łodzi. Na ogół spotkać się można z ofertami dotyczącymi:
- leasingu jachtów żaglowych;
- leasingu jachtów motorowych,
- leasingu motorówek,
- leasingu łodzi motorowych,
- leasingu skuterów wodnych,
- leasingu silników zaburtowych,
- leasingu katamaranów,
- leasingu houseboat, czyli pływających domków.
Firmy leasingowe otwarte są zarówno na klientów, którzy potrzebują finansowania jednostek pływających śródlądowych, jak i morskich. Wedle statystyk m.in. Polskiego Związku Leasingu, w ostatnich latach w ramach leasingu sfinansowano łodzie o łącznej wartości przekraczającej 480 milionów złotych (polska branża leasingowa udziela każdego roku leasingów wartych łącznie przeszło 70 mln złotych).
Należy mieć jednak świadomość, że firm leasingowych specjalizujących się w leasingu jachtów jest w Polsce wciąż niewielkie – niektóre zajmują się finansowaniem mniejszych jednostek pływających, a kilka proponuje również leasing jachtów i łodzi o wartości przekraczającej milion złotych.